Steven Djohan: hoever mag data-analyse in de verzekeringswereld gaan?

Populair bij jongeren is het delen van data in ruil voor een lagere premie. De Facebookpixel die zorgverzekeraars op hun site plaatsten, leidde in het voorjaar van 2018 in ieder geval tot verontwaardiging. AM:magazine vroeg drie experts van buiten de verzekeringsbranche over het datagedrag van verzekeraars. De belangrijkste vraag: hoever mag data-analyse eigenlijk gaan?

[door Cindrea Limburg]

In hun green paper Grip op Big Data vroeg het Verbond van Verzekeraars in 2016 zonder aanvullende regels aan de slag te mogen met de nieuwe mogelijkheden van big data. In ruil daarvoor gaf de sector klanten de toezegging dat “de privacy wordt gerespecteerd en zij er alles aan doen zoveel mogelijk klanten te verzekeren.”

Zelfregulering

Steven Djohan, Partner bij Revnext, is niet zo onder de indruk van die toezegging. “Uitgaan van zelfregulering kan op dit gebied niet en alleen maar zeggen dat de privacy wordt gerespecteerd is niet genoeg, dan speel je met een groot risico. Vertrouwen geef je door open te zijn over het gebruik van big data. Verzekeraars zijn op dat vlak niet te toetsen op hun beleid. Op transparantie en het waarborgen van privacy moet je heel kritisch zijn. Verzekeraars zouden er goed aan doen dit soort informatie openbaar te maken en op hun website te plaatsen.”

“Financiële prikkels zijn de basis van dit type modellen. Niemand wil de dief van zijn of haar eigen portemonnee zijn”, zegt Djohan over het delen van data in ruil voor premiekorting. “Vooral jongeren zullen zich aangetrokken voelen tot dit type deals omdat zij vaak de gevaren van data delen niet inzien of het delen al zo gewend zijn dat dit geen serieuze beslissingen meer voor hen zijn.”

Gevaar

“De crux is: waar geef je eigenlijk precies toestemming voor als je besluit die data te delen”, vervolgt hij. “Waar leidt het toe? Dit staat nog allemaal in de kinderschoenen. We weten niet of de korting die je nu krijgt, wellicht straks juist kan betekenen dat je premie hoger wordt. De klassieke vraag is: als je veel rookt, zal dat dan straks impact hebben? Kortom: we weten nu nog niet of er op een gegeven moment een ander scenario ontstaat op basis van de gegevens die je hebt gedeeld.”

Meer lezen: het hele artikel is terug te vinden op: https://www.amweb.nl/branche/nieuws/2018/07/hoever-mag-data-analyse-gaan-101111704