Robert Kok in NRC Handelsblad: Maak rijden op benzine nóg minder aantrekkelijk

Alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij, zo wenst de nieuwe regering. Robert Kok geeft in het NRC van 22 november alvast een voorzet tot een ingrijpend maar noodzakelijk fiscaal bonus-malussysteem.

 

Nederland is ambitieuzer dan de Europese Unie: in 2030 moeten alle nieuwe auto’s in Nederland emissievrij rijden. De Europese Commissie streeft naar een reductie van 30 procent ten opzichte van de doelstelling van 2021. Kan Nederland dit doel bereiken, als de Europese Unie lager inzet?

Economen zien normering op Europees niveau over het algemeen als een goedkopere methode van CO2-reductie dan wanneer lidstaten dat ieder zelf gaan doen. Een strengere Europese norm zou wenselijk zijn geweest; Nederland heeft daar ook voor gepleit. Als lidstaten een strengere norm hanteren dan de Europese dreigt het waterbedeffect bij fabrikanten: een autofabrikant kan in een minder streng land vervuilendere auto’s laten rijden en alsnog de EU-norm halen. Nederland kan proberen het Europese voorstel te verwerpen en te pleiten voor de strengste normen die door de Europese Commissie onderzocht zijn: emissiereducties van veertig tot vijftig procent. Maar de kans van slagen is niet groot: er komt altijd een compromis uit waarin de belangen van de landen met een grote auto-industrie zwaar wegen.

De nieuwe Europese normering zorgt voor een groeiend aanbod van elektrische auto’s, maar onvoldoende om een volledige transitie naar emissievrije auto’s af te dwingen, zoals de Nederlandse regering wil. Na 2021 wordt het voor autofabrikanten het meest kosteneffectief om door middel van een stijgend aandeel emissievrije auto’s aan de EU-norm te voldoen, dan door alle conventionele benzine- en dieselauto’s nog iets zuiniger te maken. Veel fabrikanten kunnen in 2030 met een aandeel van een kwart elektrische auto’s in hun nieuwverkopen toch aan de nieuwe norm rond 73 g/km voldoen zonder dat conventionele benzine- en dieselauto’s na 2021 zuiniger dan 95 g/km hoeven te worden. Nederland wordt dus slechts een klein beetje geholpen door Europa met een verwacht aandeel van een kwart elektrische auto’s in 2030, terwijl het grootste deel op een andere manier bereikt moet worden.

Lees de rest van het artikel via NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/22/maak-rijden-op-benzine-nog-minder-aantrekkelijk-14152996-a1582096