Digitale transformatie? Oude wijn in nieuwe i-zakken! – Column Mary-Jo de Leeuw

Dat technologie verandert en nieuwe kansen biedt, is een dooddoener van het eerste uur. Het is van hetzelfde ‘niveau’ als de wereld wordt steeds digitaler. Dat mag, sinds de industriële revolutie, als bekend worden geacht. De vraag is hoe je in deze zogenaamde nieuwe digitale wereld kansen creëert. Netflix, aanbieder van video on demand, maakte het laatst bij monde van diens CEO Todd Yellin bekend. “We weten wat je keek, hoe laat, op welk apparaat, hoelang je keek, wanneer je weg zapte, wat je ervoor keek en wat erna, wat je gisteren keek en wat een jaar geleden en hoe snel je internetverbinding is.” Zie je dit dan ook als nieuwe kansen als gevolg van veranderende technologie of wellicht als inbreuk op jouw privacy?

Netflix, het bedrijf dat met haar 100 miljoen gebruikers wereldwijd alle gebruikersgegevens bijhoudt, doet niets anders dan (privacygevoelige) informatie bijhouden. Wat je keek, hoe laat en op welk device is misschien niet eens erg spannend. Het wordt pas echt spannend als data wordt gecombineerd. Zodra je op (creatieve) kruisbestuivingen gaat broeden, ontstaan er namelijk vaak interessante nieuwe businessmodellen.


Heimelijk flirten

Stel je voor dat Netflix bijvoorbeeld met Samsung gaat samenwerken. Recent kwam dit laatste bedrijf in het nieuws omdat de camera’s en microfoons in deze televisies op afstand bestuurd kunnen worden. Veiligheidsdiensten kunnen deze zogenaamde achterdeurtjes gebruiken om mensen heimelijk af te luisteren en/of te filmen. Met een beetje geluk kan deze ‘TV-on-demand-reus’ dan nauwkeurig bijhouden, op basis van gezichtsherkenning bijvoorbeeld, wie er naast je zat op de bank terwijl je zat te Netflixen, hoe lang die er bleef zitten, wat je dronk en met wie je ondertussen op Signal (heimelijk) zat te flirten. Uiteraard onder het mom van ‘technologie biedt nieuwe kansen’. Maar is dat ook zo?

 

Waar begint security en eindigt privacy?

In dit zogenaamde digitale tijdperk, waarin je struikelt over nietszeggende buzzwords zoals ‘transformatie’ en ‘disruptie,’ gaat het helemaal niet meer over technologie. Het gaat over het slim combineren van data waarbij je niet aan de discussie ontkomt of privacy en veiligheid samengaan. Het internet zoals wij dat kennen – open, betrouwbaar en vrij toegangkelijk voor iedereen – staat alleen daarom steeds verder onder druk. Het mooie is dat er allerlei initiatieven ontstaan om oplossingen aan te reiken waar deze gewenst zijn. Echte oplossingen, waarbij privacy en veiligheid geen tegenstelling meer vormen. Oplossingen die elkaar juist versterken, zoals het SIDN-fonds bijvoorbeeld. Zij hebben een call openstaan die het langverwachte antwoord moet gaan geven op de vraag of privacy en veiligheid wel samengaan. Een uitgelezen kans om aan te tonen dat technologie (of digitale transformatie; geef het een naam) daadwerkelijk nieuwe kansen biedt. Daarmee komen we in ieder geval een stap dichterbij het antwoord op de initiële vraag. Is digitale transformatie oude wijn in nieuwe i-zakken?

Mary-Jo de Leeuw is Associate partner bij Revnext

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2017]